lørdag 14. januar 2012

Reisebeskrivelse fra Kenya 2012 (1)


NLM Utland kjøper hvert år ett årsverk fra Fjellhaug Internasjonale Høgskole (som er min arbeidsgiver). Lærere reiser ut, etter innbydelse, til de ulike misjonsfelt og samarbeidende kirker for å hjelpe til i undervisning og rådgivning. Jeg har vært så heldig, og priviligert, at jeg inngår i den ordningen. Det medfører at jeg de siste årene har tilbragt seks-åtte uker i Kenya, gjerne januar-februar. Så også i 2012 - derfor befinner jeg meg i skrivende stund i Kapenguria i vest-Kenya. Jeg kommer til å legge ut litt forskjellig som kan være av interesse.

Denne gangen fløy jeg med Qatar Airways, et selskap som ønsker å etablere seg i det skandinaviske markedet. De går nå fra Oslo og bruker tydeligvis sin hovedbase Doha (hovedstaden i Qatar, ved Den persiske gulf) som "hub". De har godt renommé på komfort etc., men det viste seg at de hadde vanskelig for å holde tida. Vi kom sent ut fra Oslo, dermed rakk jeg ikke den videre forbindelsen til Nairobi fra Doha og måtte vente hele resten av natta der. Pussig nok ble vi mer enn én time forsinket også om morgenen pga. det som jeg tror var tåke! Den var tett som grøt, men vi kom da vel fram til Nairobi utpå ettermiddagen. Som enslig reisende gikk det rimelig greit, men jeg tviler på om jeg vil ta turen om Doha med familie - den omveien utgjør mange ekstra timer i flyet sammenlignet med en direkterute fra Heathrow, Amsterdam eller Brussel.

Vel framme plukket Taxi-Bob meg opp, en god venn av oss norske som stiller til alle døgnets tider, og han tok meg ut til NLMs hovedkvarter i Øst-Afrika, til Lang'ata, en syd-vestlig utkant av Nairobi. Veien ut dit går langs kanten av dyreparken, og særlig i tørketida kommer dyra helt opp mot gjerdene på jakt etter friskt gras. Jeg husker en gang på 80-tallet at løver tok seg over et dårlig gjerde og innnover og slo hest rett ikke langt fra Den norske skolen vår! Det var fascinerende og skremmende på samme tid!

Søndagen var jeg nede i Uhuru Highway Lutheran Cathedral. Da vi kom ut i 1977 var det en beskjeden bygning, men med en fantastisk plassering i Nairobi sentrum. Den var bygd opp av sør-afrikanske, reformerte settlere i Kenya i 1940-årene. Da Kenya ikke ble den staten de hadde håpet på, solgte de seg etterhvert ut og flyttet til andre land. Kirken ble også solgt, og den energiske (men også noe eksentriske) svenske pioneren Martin Lundstrøm fikk kjøpt kirken i 1964. Denne lutherske katedralen, den jødiske synagogen, Universitet og et stort luksushotell ligger da inn til denne store rundkjøringa i den ene enden av Uhuru Park. Det ble bygget ny kirke på 80-tallet under pastor Bob Ward (fra amerikanske World Mission Prayer League), men de siste årene har de utnyttet tomta mer og satt opp et enormt kontorkompleks.
Menigheten i Uhuru Highway har gått gjennom både opp- og nedgangstider under ulike pastorer. Nå er det ingen misjonærer knyttet til arbeidet der, og arbeidet har stabilisert seg noe etter en lei avskalling for ei tid tilbake. De har valgt å følge en amerikansk modell for sin liturgi og kirkelige praksis sterkt preget av Lutheran Church Missouri Synod. De har hatt en oppadgående stjerne i Evangelical Lutheran Church siden midt på 90-tallet etter at svensk, finsk og norsk misjon har trappet helt eller delvis ned.
Mandag 9.1. satt jeg mesteparten av dagen på bussen vestover - det får bli neste innlegg...

1 kommentar:

DUŠKA ALŽBĚTA sa...

Jeg vil anbefale Le_ meridian-finansieringstjenester til enhver som har behov for økonomisk hjelp, og de vil holde deg oppdatert på høye kataloger for ytterligere behov. Nok en gang vil jeg rose deg selv og dine ansatte for ekstraordinær service og kundeservice, da dette er en stor ressurs for ditt selskap og en hyggelig opplevelse for kunder som meg selv. Ønsker deg lykke til for fremtiden.Le meridianfinansieringstjeneste er den beste måten å få et enkelt lån, her er det e-post..lfdsloans@lemeridianfds.com Eller snakk med Mr Benjamin On WhatsApp Via_ + 1-989-394-3740 Takk Du for at du hjelper meg med lån igjen i mitt hjerte, jeg er evig takknemlig.