
Det som åpnet opp Kenya i sin tid var jernbanen. Den ble bygd i perioden 1895-1903 fra Mombasa til Kisumu ved hjelp av importert indisk arbeidskraft. Den fikk etterhvert sidegrener til de mest produktive områdene, og det ga mulighet for transport av folk og varer, import og eksport (Du kan jo lete opp på nettet Roger Whittakers "Good Old E.A.R & H.). Jernbanen har dessverre forfalt (den er smalsporet), men helt fram til midt på 90-tallet var det tryggeste reisemåte til Kisumu eller Mombasa. Nå går alt på veien eller med småfly.
Busselskapet Easy Coach har sin terminal i Nairobi sentrum. For å rekke avgang 0830 til Kitale måtte vi kjøre fra Lang'ata 0615 for å unngå køen inn til byen (selv om turen bare er 14 km!). Trafikken i Nairobi er blitt helt grotesk og et mareritt for de som er presset på tid! Nairobi er en fire-millioners by med et veinett som antagelig er dimensjonert for godt under halvparten. Det er en betydelig belastning for alle som har sitt arbeid der, også i menighetsarbeid. Det går vekk så mye tid i køer, og det blir vanskelig å planlegge ...
Alle reisende blir kroppsvisitert. Kenya har styrker inne i krigsherjede Somalia, og al-Shabaab geriljaen har utført flere terroranslag i Nairobi. Det var jo terroranslag mot amerikanske ambassader i Nairobi (212 drepte, 4000 sårede) og Dar-es-Salaam som gjorde al-Qaida kjent i 1998. Så kenyanerne har levd med terrortruselen i mange år.
Veien vestover er fascinerende. Nairobi ligger på ca 1800 moh. Det stiger jevnt en times tid opp

Bussen gikk til Kitale. Kitale ligger i nordenden av White Highlands med en betydelig landbruksbasert virksomhet. Byen er også inngangen til nord-områdene som i kolonitida var avstengt, d.e. Pokot og Turkana. Nå er de samme områdene gjennomgangsåre for all landbasert trafikk fra Kenya til Sudan (noe går fra Kenya via Uganda til Sudan). Det betyr en enorm slitasje på veinettet. Store vogntog som er lastet til bristepunktet (turen tar tross alt 2 uker, så det gjelder å få med så mye som mulig...) fyller veiene. Det er ingen veiestasjoner underveis, dessverre, med påbud om omlasting ved overvekt!
I Kitale fikk jeg en dr

Kapenguria Bible Centre er hovedsenteret til North West Diocese av Evangelical Lutheran Church in Kenya, som altså er det bispedømmet som NLM har opparbeidet i Kenya. Senteret ble startet opp i 1984, men det var etter at det var bygd flere misjonsstasjoner lenger inne i Pokot (Chesta 1978, Chepareria 1979, Sekerr 1980, Kongelai 1982).
Forts.
1 kommentar:
Dette var utrolig interessant for en som har vokst opp med Kenya "på brødskiva". Stå på og lykke til med undervisningen!
Legg inn en kommentar